Inapoi la “Relationship Banking”, ori salt inainte la “Community Banking”?
Companiile mici sunt coloana vertebrala a economiei. E o afirmatie pe care o gasesti in foarte multe articole din publicatiile economice. Daca iei in considerare doar faptul ca firmele cu cifra de afaceri sub 2 milioane de euro angajeaza peste 60% din personalul implicat in activitatile economice din domeniul privat, este suficient sa consideri afirmatia anterioara ca adevarata.
Sunt in Iasi acum si astazi am incheiat o serie de evenimente dedicate clientilor intreprinderi mici si persoane fizice autorizate. Dupa 10.000 de kilometri, 8 orase, aproape 1.000 de clienti si potentiali clienti prezenti la aceste evenimente, cred ca lucrurile merg inainte si ca “se poate”.
Desi nu au depasit cu mult faza de “optimism rezervat”, motorul economiei, intreprinderile mici, incep sa faca pasul dincolo de atitudinea “sa pastram starea de fapt, sa vedem ce se intampla”. Inca se lupta cu cresterea costurilor si cu imposibilitatea maririi preturilor catre clientii lor. Asta inseamna reducerea marjelor. Instinctul de supravietuire i-a facut sa inteleaga ca solutia la problema actuala vine din “line extentions” si din patrunderea pe alte categorii din acceasi zona a afacerii de baza.
Ce inseamna asta pentru banci? Finantare. Cerere noua pentru finantare. Mai inseamna si nevoia de solutii de cash management care sa reduca timpul petrecut in banca sau pe cat posibil sa reduca numarul de deplasari la banca. Insa, semnificatia cea mai importanta care se poate da acestei nevoi este cea de relationare multi-punct. Antreprenorii vor sa faca afaceri cu oamenti pe care ii cunosc si care impart mai mult sau putin aceleasi valori si principii cu ei.
Incepem un nou ciclu.
Este un nou ciclu de business in care banca si clientii sai trebuie sa formeze, dincolo de relationarea directa si individuala cu acestia (reintoarcerea la bankingul traditional in care banca si clientul aveau o relatie 360, in care intelegerea directa, in profunzime, a afacerii clientului era o conditie sine qua non pentru solutii de creditare eficiente si proportionale), o comunitate.
Relationarea individuala cu clientul nu mai este sificienta. Este nevoie de crearea unei comunitati de clienti, centrata pe agentia bancara sau pe sucursala. Este nevoie sa cream un spatiu conversational in care sa invatam unii de la altii si in care sa gestionam imreuna unele resurse.
In timp ce principiile “relationship bankingului” raman valabile, nu ne putem intoarce in timp si plasa afacerea bancara in acest concept in sine. “Relationship banking-ul” trebuie transformat in “community banking”.
Sursa foto.