Iti convingi echipa, sau doar le spui ce au de facut?
“Am inceput revolutia cu 82 de oameni. Daca ar fi sa o iau de la inceput, as face-o cu 10-15 si cu incredere absoluta. Nu conteaza cat de mic esti, daca ai incredere si un plan de actiune.” – Fidel Castro
[dropcap]M[/dropcap]ajoritatea managerilor recunosc necesitatea informarii echipelor din subordine asupra directiei strategice a companiei. Insa, nu toti inteleg nevoia de a-si CONVINGE oamenii – tot ceea ce fac este doar o trecere in revista a punctelor principale ale directiei strategice.
Asistam la momente de cotitura in multe companii. Marketing-ul intern devine mai important ca niciodata si nevoia de a “vinde” catre angajati ideile si programele de schimbare, in loc de “a spune” angajatilor ce face compania, este din ce in ce mai mare.
Marketingul intern este insa simplu. El inseamna sa observi si sa aplici consistent si consecvent trei principii:
- Alege Momentul. Majoritatea oamenilor au un grad redus de toleranta la schimbare. Brandingul, activitatile “de viziune” sau schimbarile strategice de directie intra sub incidenta aceleiasi legi. Oportunitatile ideale pentru marketing intern sunt acele “turning points” din viata unei companii – momentele in care compania trece prin schimbari sau incercari fundamentale. Marketingul intern poate influenta energia angajatilor intr-o directie pozitiva prin demonstrarea cu claritate a calitatilor firmei si a elementelor ei de diferentiere.
- Leaga marketingul extern de cel intern. Angajatii trebuie sa auda acelasi mesaje care care sunt trimise in piata, catre clienti. Daca exista diferente, confuzia, cinismul si apoi resemnarea se vor instala la toate nivelurile companiei. De exemplu, o greseala fundamentala facuta de o companie de asigurari de sanatate a fost atunci cand managementul companiei comunica intern ca obiectivul firmei este de a maximiza valoarea prin reducerea costurilor in timp ce extern, firma spunea in mesajele publicitare ca prioritatea ei numarul 1 este satisfactia si starea de bine a clientilor.
- Adu la viata brandul pentru angajati. Tinta unei campanii de marketing intern este similara cu cea a marketingului extern: de a stabili o legatura emotionala care merge dincolo de o experienta de “cumparare” singulara. Campania de marketing intern trebuie abordata pe acelasi principii ca o campanie externa. Mesajele trebuie sa fie transmise la nivel personal – workshops, actiuni de team-building, si nu prin memo-uri, sau note interne sau pachete colorate cu noul catalog de produse si o caseta cu noul spot TV lasate pe birouri dimineata devreme.