PR-ul: un job care nu acumuleaza vechimea?
George Butunoiu, unul dintre cei mai cunoscuti profesionisti de HR din Romania, scrie pe blogul sau despre “Joburi care capitalizeaza vs joburi care nu acumuleaza vechimea“.
Intrebarea cheie pe care George o adreseaza cititorilor sai este: “cat din tot ceea ce muncesti si cheltuiesti se acumuleaza, intr-adevar, si face sa iti creasca valoarea direct proportional cu resursele alocate si cu eforturile depuse?”
Intregul articol merita din plin cele 3 minute necesare citirii si apoi cele X minute de reflectie (numarul de minute alocate reflectiei depinde de cat de dispus este cititorul sa fie sincer cu el insusi).
Exista totusi o afirmatie in blog pe care as nuanta-o: “unul dintre cele mai reprezentative exemple din aceasta categorie, adica joburi care nu capitalizeaza aproape deloc, are un nume bine conturat: PR”. Fac aceasta nuantare in apararea PR-ului, si scriu acest comentariu pentru cei care sunt manageri de IMM sau chiar companie medie sau mare si au in schema de personal oameni de PR.
PR-ul se schimba, iar acest proces a inceput sa se vada in Romania destul de puternic. PR-ul nu mai este ce era o data -conferinta de presa, comunicat de presa, eveniment la hotel de 5 stele, spam pe adresele de email ale bloggerilor. De exemplu, pe fondulul declinului audientelor mediei traditionale (schimbare in comportamentul de consum al informatiei din partea publicului), PR-ul se transforma si duce brandurile/companiile in zona de creator de informatie.Astfel, vedem “brand journalism”-ul din ce in ce mai prezent: brandurile/companiile produc continut pe propriile lor canale de comunicare cum ar fi site-ul sau blogul companiei. PR-ul a plecat din zona sa de confort si anume “earned media”, adica o arie generata de referintele din mass-media obtinute in urma eforturilor traditionale mentionate in randurile de mai sus). Astazi, PR-ul se pozitioneaza la intersectia dintre “earned media”, “paid media” (media platita, referinte obtinute in urma unei relatii comerciale dintre media si brand/companie), si “owned media” (canalele proprii de comunicare – blog, site companie, dar si canale sociale gen Facebook, Twitter, Instagram) contribuind esential la dezvoltarea fiecarei zone.
Prin urmare, daca managerul IMM sau al companiei medii sau mari are in firma oameni de PR seniori care inca actioneaza doar in zona “Earned Media”, atunci e clar ca au in schema de personal un post si un Job Description care nu capitalizeaza, iar cel care se afla pe acel post poate fi inlocuit cu o varianta mai ieftina. Scopul este insa nu doar sa facem “economii”, ci sa ne adaptam strategia de afaceri la contextul de comunicare actual. Prin urmare, o revizuire atenta a postului si a descrierii acestui post va duce la atragerea de talente pentru care experienta, consolidarea pe post, sunt “real assets”, nu “liabilities”.